Photo by Siora Photography on Unsplash

Nieuwsbrieven | hoe te gebruiken voor relatieopbouw

Dit is een samenvatting van een webinar die ik heb gevolgd via mijn podcast provider Captivate. In deze webinar praat Kelly Forst van AWeber over email marketing, waarbij ze het vooral heeft over het opbouwen van een persoonlijke relatie met ‘subscribers’. Ook geeft ze voorbeelden van verschillende soorten nieuwsbrieven.

Aweber is een e-mail marketing bedrijf, zoals Mailchimp en Sendinblue. Zij richten zich vooral op kleine en middelgrote ondernemers, en content-creators zoals Youtubers en podcasters.

De presentatie gaf mij vele inzichten, die ik nu ook zelf probeer toe te passen. Hieronder een samenvatting van wat ik heb genoteerd als de meest belangrijke punten voor mij en mijn (toekomstige) klanten.

Waarom een nieuwsbrief

Iemand maakt de keuze om je via e-mail te volgen. Dat betekent dat ze interesse hebben in jou en je ook vertrouwen met hun e-mailadres.

Een nieuwsbrief is daarom niet alleen bedoeld voor het realiseren van meer omzet, maar vooral voor het onderhouden van contact met je doelgroep en klanten. E-mail marketing is een manier om in gesprek te blijven met hen.

Daarnaast is e-mail een veel persoonlijkere manier van communiceren dan het plaatsen van een bericht op Instagram, Facebook of website. Bij het plaatsen van een bericht op Facebook of Instagram, moet je maar afwachten hoeveel mensen het bericht zullen zien. Immers, jouw bericht komt niet bij iedereen bovenaan in de tijdslijn te staan. Een e-mail komt wel altijd bij je doelgroep of klant terecht.

Hoe laat je het aantal inschrijvers groeien

Het doel is niet om zoveel mogelijk mensen voor je e-maillijst te werven. Beter is om alleen die mensen aan te trekken, die ook daadwerkelijk een relatie met jou willen opbouwen. Zie ‘subscribers’ als échte mensen met wie ook jij in contact wil zijn, beschouw ze niet als een stadion vol anonieme wezens.

Focus in eerste instantie op mensen die jou al via een ander kanaal volgen of waarvan je hun e-mailadres al in een bestand hebt staan. Gebruik ook je bestaande kanalen om andere volgers te motiveren zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief. Dit doe je door met een goed aanbod te komen.

Wees duidelijk over wat je hen aanbiedt in ruil voor hun e-mailadres. Is dat informatie over een bepaald onderwerp, toegang tot merchandise voordat het publiekelijk wordt, een update over ontwikkelingen die hen aangaan of updates over jou als content creator?

Het beste is om content aan te bieden die men niet op één van je reguliere kanalen kan vinden. Door zich aan te melden voor je nieuwsbrief krijgen ze toegang tot die exclusieve content.

Steeds vaker wordt ook vooraf verteld hoe vaak men een e-mail of nieuwsbrief uitstuurt. Niet iedereen zit namelijk te wachten op dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrieven. De helderder je van te voren bent, de meer waardevolle inschrijvingen je krijgt.

Maak het aantrekkelijk voor mensen om in te schrijven. Besteed aandacht aan je formulier door een aantrekkelijke titel te gebruiken met een korte omschrijving van wat men kan verwachten. Gebruik ook een actiegerichte bewoording voor je inschrijfknop.

Veel ondernemers en content-creators maken gebruik van ‘lead magnets’ om hun e-maillijst te laten groeien. Een ‘lead magnet’ is een cadeau dat mensen krijgen als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Voorbeelden van ‘lead magnets’ zijn exclusief materiaal, e-book over een bepaald onderwerp, checklist of persoonlijk advies op basis van een kleine vragenlijst.

Ook hiervoor geldt dat je een ‘lead magnet’ kiest, die de juiste mensen voor jouw organisatie of content aantrekt.

Veel organisaties gebruiken een ‘lead magnet’ om mensen in hun ‘funnel’ te krijgen. In de praktijk zie ik daarin veel fout gaan, alhoewel ik het principe van funnelmarketing wel interessant vind. Lees het artikel over mijn liefde en haat verhouding met funnelmarketing hier.

Als mensen zich hebben ingeschreven op je mailinglijst, vergeet dan niet om hen daarvoor te bedanken. In die e-mail kun je eventueel ook doorverwijzen naar een social media kanaal waarop je actief bent.

Deze welkom e-mails worden het vaakst geopend en leveren de hoogste doorklik resultaten op. Mensen zijn immers op dat moment enthousiast over wat je te bieden hebt. Aarzel dan ook niet om door te verwijzen naar bijvoorbeeld merchandise, geef meer informatie over jou en je diensten of producten, of nodig ze uit om langs te komen voor een gesprek. Je kunt ook een vraag in de welkomsttekst zetten, waardoor er gelijk een gesprek op gang komt.

Welke soorten nieuwsbrieven zijn er

Een nieuwsbrief geeft je de kans om in direct contact te zijn met je doelgroep of klant. Door met hen in contact te blijven, vergeten ze je niet. Ze voelen zich door de nieuwsbrieven verbonden met jou als persoon of organisatie. Daarnaast krijgen ze via de nieuwsbrieven informatie die ze niet ergens anders kunnen lezen of ze hoeven geen moeite te doen om op zoek te gaan naar specifieke informatie.

Er zijn verschillende soorten nieuwsbrieven:

  • Lists: Een simpele e-mail met bullets waarin je verwijzingen maakt naar interessant nieuws of content. Een dergelijke nieuwsbrief is vooral geschikt wanneer je doelgroep jou als een curator, smaakmaker of expert ziet. Door de simpele lay-out kan het wel onpersoonlijk lijken of niet opvallen tussen andere e-mails.
  • DIY: Je geeft informatie over hoe jouw publiek zelf iets kan doen en je geeft daarbij links naar bijbehorende producten of services om dat te realiseren. Deze nieuwsbrieven zijn vooral geschikt voor affiliate marketing of als je diensten van anderen doorverkoopt.
  • Journal: Deze nieuwsbrief is een persoonlijk verslag van wat je hebt gedaan en beleefd. Hiermee bouw je een persoonlijke relatie op met je doelgroep. Middels affiliate marketing of merchandise verdien je geld of je gebruikt het voor doorverwijzingen naar content dat je elders hebt gepubliceerd.
  • Bonus content: Degene die zich voor deze nieuwsbrief inschrijft is heel enthousiast over jou, je product of dienst, en wil graag meer informatie ontvangen. Deze nieuwsbrieven worden vaak gebruikt in relatie met betaalde abonnementen. Je kunt deze nieuwsbrief ook gebruiken voor voorverkoop van producten en diensten.
  • The Beast: Deze nieuwsbrief is als een magazine. Het combineert verschillende soorten content in één e-mail. Deze nieuwsbrieven vragen de meeste tijd, maar zijn vaak ook het meest zinvol voor je doelgroep of klant.

Een succesvolle nieuwsbrief schrijven

Een succesvolle nieuwsbrief is geschreven alsof je een bericht stuurt naar een goede vriend. Laat zien waar jij als persoon of organisatie voorstaat en praat rechtstreeks tot je lezer. Schrijf vooral geen teksten waarin je duidelijk iets probeert te verkopen.

Focus op waardevolle content dat specifiek is. Geef geen algemene reistips voor Griekenland, maar benoem de 5 eilanden met de lekkerste olijfolie. Geef geen 5 tips voor het verkopen van een huis, maar een overzicht van de woningen die het snelst zijn verkocht in het afgelopen kwartaal.

Geef je lezer iets te doen naar aanleiding van het lezen van je nieuwsbrief. Dat kan een doorverwijzing naar een artikel zijn, het bekijken van je laatste video of het invullen van een puzzel.

Tot slot, houd je aan de afspraak. Heb je beloofd wekelijks een nieuwsbrief uit te sturen, stuur hem dan ook wekelijks. Heb je beloofd over bepaalde onderwerpen te schrijven, schrijf dan ook daarover.

Ga een stap verder….

Mensen schrijven zich om verschillende redenen in voor je nieuwsbrief. Voor het aanleveren van nog betere gepersonaliseerde content, kan het verstandig zijn om de inschrijvers op te delen in subgroepen. Denk aan inschrijvers die hebben deelgenomen aan je activiteiten versus inschrijvers die inhoudelijke belangstelling hebben. Voor content creators kan het gaan om het maken van onderscheid tussen volgers, sponsors en patreons. Of je maakt onderscheid op basis van inhoudelijke interesses als het gaat om bijvoorbeeld een reisblog.

Door goed te kijken naar mogelijke segmenten, kun je jouw nieuwsbrieven nog specifieker richten op de behoefte van de betreffende inschrijver en dus nog persoonlijker maken. Binnen e-mail marketing programma’s als Mailchimp kun je dat doen door aan elke inschrijver één of meerdere tags te koppelen.

Enkele praktische aandachtspunten voor het schrijven van een nieuwsbrief:

– Denk goed na over welke afzendernaam je gebruikt. Zorg ervoor dat je herkenbaar bent voor de ontvanger.

– Besteed net zoveel tijd aan de titel van je nieuwsbrief (onderwerp) als aan de e-mail zelf. Je wilt immers dat je e-mail wordt geopend.

– Probeer verschillende dingen uit qua verzendtijd, de dag waarop je de e-mail verstuurt, onderwerpregel, kleur en volgorde van items in je nieuwsbrief. Verander slechts één aspect per keer, zodat je kan zien wat het effect daarvan is geweest.

Tot slot

Er is niet één manier voor het opzetten en organiseren van nieuwsbrieven en het werven van inschrijvers. Het is een leer- en groeiproces. Begin daarom ook dichtbij huis door je in eerste instantie te richten op bestaande klanten en bekenden. Stuur je al regelmatig een nieuwsbrief uit, gebruik dit artikel dan om nog een keer goed naar de inhoud te kijken. Is het persoonlijk en specifiek genoeg?

Wil je een keer met een buitenstaander hierover spreken, stuur mij dan een bericht. In een uur kan ik je al veel zinvolle tips en adviezen geven, specifiek gericht op jou en jouw organisatie.