alex perri unsplash

Geen u en geen jij, maar…..

Het lijkt een simpele vraag: “Wilt u dat ik de bedrijfsfolder in de u- of je-vorm schrijf?” Het antwoord op deze vraag is voor veel opdrachtgevers niet zo simpel.

U-vorm

De u-vorm wordt vaak als ouderwets gezien, maar voor veel bedrijven in bijvoorbeeld de financiële sector is het heel normaal om met ‘u’ te beginnen. Ook voor overheidsorganisaties en in business-to-business situaties wordt nog vaak de u-vorm gebruikt. Door te kiezen voor de u-vorm toont de organisatie respect naar de klant. Tegelijkertijd wordt daarmee ook een bepaalde mate van afstandelijkheid en zakelijkheid aangegeven.

Ook veel ouderen stellen het op prijs als zij in eerste instantie met ‘u’ worden aangesproken. De verontwaardiging van een 82-jarige dame die een brief van de ING in de jij-vorm ontving, zal ik niet gauw vergeten. Ik word trouwens als 47-jarige ook graag met ‘u’ aangesproken, vooral wanneer iemand mij iets wil verkopen.

Je-vorm

De je-vorm is echter voor veel organisaties de norm geworden. Door het gebruik van ‘je’ en ‘jij’ in een tekst wordt een bepaalde mate van vertrouwdheid gesuggereerd. Het gebruik van de je-vorm wordt gezien als persoonlijk, informeel en vriendelijk.  

Alhoewel veel bedrijven zijn overgestapt op de je-vorm, gebruiken ze in sommige situaties toch nog de u-vorm. Bijvoorbeeld als het gaat om financiële zaken, zoals het verlengen van een abonnement.

Bedrijfsfolder

Een personal coach zal misschien eerder voor de je-vorm kiezen in haar communicatie-uitingen. Maar wat als haar doelgroep zowel gepensioneerden als jonge gezinnen zijn? En doe je als bedrijf dat financieel advies geeft, maar veel waarde hecht aan een persoonlijke benadering? 

Dan is het tijd om gebruik te maken van een aantal alternatieven. Zijn die er dan? Jazeker. Sommige van mijn collega’s beweren van niet. Zij vinden dat het gebruik van een u- of je-vorm noodzakelijk is, omdat je op die manier rechtstreeks contact maakt met de klant. In mijn optiek kan dat ook op andere manieren. 

Geen u, geen je, maar….

Focus als eerste niet op de verschillen tussen jouw klanten, maar denk na over wat ze met elkaar gemeen hebben. Wie is precies je doelgroep en hoe zou je ze kenmerken. Wat zijn hun vragen of problemen? Welke oplossingen bied jij voor hun vragen en problemen? Door daarbij stil te staan gaat er een wereld van alternatieven open voor het benoemen en aanspreken van je doelgroep.

Enkele voorbeelden van hoe het anders kan, zijn: 

  • Financieel onhandig? Wij zijn dat niet. 
  • Wij staan klaar voor alle Zwollenaren die op zoek zijn naar financieel advies. 

Een bedrijfsfolder wordt ook persoonlijk door namen van medewerkers (of jezelf) te gebruiken. Vergelijk deze twee voorbeelden eens:

  • Samirah Abdelkadir geeft onze klanten hypotheekadvies op maat.
  • Onze medewerkers geven je hypotheekadvies op maat.

Persoonlijk vind ik de eerste zin een mooie combinatie van zowel persoonlijk als zakelijk. De tweede zin vind ik een lege belofte, want deze uitspraak geldt voor elke hypotheekadviseur.

Reviews en citaten van klanten zijn een andere manier om een brug te slaan tussen jouw bedrijf en de klant. Kies daarbij wel voor citaten en uitspraken die de kernwaarden van jouw bedrijf weergeven. Hieronder geef ik een goed voorbeeld:

  • “Ik kon geen keuze maken tussen twee trouwjurken. Marie adviseerde toen om een paar dagen later terug te komen en ze dan nog een keer te passen. Dat heb ik gedaan en toen was de keuze snel gemaakt!”

Bij het schrijven van een bedrijfsfolder gebruik ik zoveel mogelijk hetzelfde principe als bij het maken van een goed verhaal of documentaire: Show, don’t tell. 

Ben je benieuwd naar hoe jouw bedrijfscommunicatie aansprekend en persoonlijk gemaakt kan worden zonder dat je moet kiezen tussen ‘je’ of ‘u’? Ik denk en schrijf graag mee!