Het kan nog, zonder social media meer bezoekers op je website

Het kan nog! Zonder extreem actief te zijn op social media het bezoekersaantal op je website laten groeien.

Deze maand (november 2019) bezochten weer meer unieke bezoekers mijn reisblog Kapelka Travel. Behoorlijk bijzonder, want ik richt mij niet op een specifieke doelgroep, schrijf niet over één onderwerp, en ga geen interactie aan met mijn lezerspubliek via de website of social media. Allemaal ingrediënten die het succes van een website vergroten, volgens alle experts.

Wat ik wel doe is regelmatig SEO-vriendelijke artikelen schrijven en sinds kort houd ik mij ook bezig met Keyword-analyse. Uit een eerste Keyword-analyse bleek dat als mensen op ‘Oman’ en ‘alcohol’ zoeken, mijn artikel over ‘eten en drinken in Oman’ in de top 10 terecht kwam. Alleen het percentage mensen dat mijn artikel dan ook daadwerkelijk aanklikte was erg klein. Dus schreef ik een nieuw artikel genaamd ‘Alcohol in Oman, hoe zit dat?’. Op basis van eigen ervaring en research online, had ik dit artikel in no-time geschreven en het staat nu in mijn top 5 van meest gelezen artikelen.

Ook houd ik trends in de gaten, daarom publiceerde ik recentelijk ‘Met de trein naar Londen, voor- en nadelen’. Daarin vertel ik over mijn treinreis naar Londen als alternatief voor het vliegtuig. Dit artikel wordt vanaf dag 1 al goed bezocht en staat nu al twee weken in de top 10 van meest gelezen artikelen op mijn website. Niet zo raar, want na enig research online ontdekte ik dat nog vrijwel niemand had geschreven over het reizen met de trein naar Londen.

Uiteraard schrijf ik ook gewoon mooie artikelen over bestemmingen en geef ik praktische informatie over bijvoorbeeld kunstmusea in Athene. Als de lezer eenmaal op mijn website is, wil ik hem/haar ook graag vasthouden met diepgaander artikelen over een bestemming. Dat gaat steeds beter.  

Het idee dat je per se op social media actief moet zijn, wil je gevonden worden op het internet, klopt dus niet. Het helpt wel, maar een goede website met artikelen die online goed te vinden zijn, is minstens zo belangrijk.