Een eerste indruk maak je maar één keer

Naar aanleiding van mijn Linkedin-oproep voor een schaap met vijf poten, ofwel iemand die een wordpress-website kan bouwen voor mijn klant waarin ook een webshop en learndash-plugin is opgenomen, kreeg ik verschillende reacties. 

Ikzelf besteed veel aandacht aan mijn eerste e-mail naar een potentiële klant. Immers, je kan maar één keer een eerste indruk maken. Daarom viel ik van mijn stoel toen de eerste de reacties binnenkwamen. Ongelooflijk hoeveel ondernemers weinig tijd besteden aan hoe zij overkomen bij een eerste contactmoment.

Of ligt het aan mij, als tekstschrijver met een bedrijfskundige achtergrond, dat ik een muggenzifter ben als het hierop aankomt? 

Deze reactie maakte mij blij

Laat ik beginnen met iemand die het wel behoorlijk goed deed. Van hem kreeg ik een connectieverzoek met het volgende bericht erbij:

Hallo Heleen, Ik uw oproep voor de zoektocht naar een WordPress internetbureau. Wij kunnen uw klant hier uitstekend mee helpen! Wij zijn XXX en YYY en maken samen WordPress websites en WooCommerce webshops. Meer info: https://xxxxx.com. Mocht het interessant zijn dan hoor ik graag van u!

Waarom werd ik hier blij van? 

  1. Hij verwijst kort naar mijn bericht op Linkedin en mijn vraag
  2. Hij stelt zich voor, geeft aan wat hij doet en zet zijn internetadres erbij
  3. Hij laat de keuze voor contact opnemen bij mij

Bonus: Hij sprak mij aan met u. Ik ben misschien nog van de ouderwetse stempel, maar ik vind dat       respectvol. We kennen elkaar immers nog niet.       

Minpuntje: Eerste zin is niet in correct Nederlands geschreven, maar dat zie ik over het hoofd omdat de rest van het verhaal helder is.

Verder had deze persoon een goed verzorgde website, waar ik snel kon zien wat voor ervaring hij en zijn partner hadden met het bouwen van websites. Ik werd er erg blij van.  

Kriegelig

Een reactie waar ik kriegel van werd, was deze:

 “Op LinkedIn ben ik je vraag voor de ontwikkeling van een website/ webshop tegen gekomen. Ik ben benieuwd naar verdere informatie. wie weet kunnen we elkaar verder helpen.”

Waarom werd ik er kriegelig van?

Ten eerste wil hij meer informatie, maar in mijn optiek is mijn basisvraag helder. Tuurlijk zullen we verder moeten praten, maar wij zijn nu op zoek naar iemand die deze technische kwaliteiten heeft.

Daarnaast geeft hij geen enkele informatie over zijn bedrijf, zijn kwaliteiten of zijn werk. Ook zijn Linkedin-profiel was van minimale informatie voorzien. Ik moet dus veel moeite doen om te zien of hij een geschikte partij is. Deze persoon viel dan ook gelijk af. 

Niet relevante partijen

Wat ik niet begrijp, is dat online marketingbureaus reageerden op mijn oproep en hun diensten aanboden. Daarbij zeiden ze zelden of nooit iets over hun kwaliteiten als websitebouwer, terwijl dat nu juist mijn vraag is.

Ik heb niets gezegd over SEO, social media, customer experience, enzovoort. Waarschijnlijk komt dat er wel bij, maar ik en mijn klant zijn nu vooral op zoek naar een partij die een stabiele en betrouwbare website kan bouwen. 

Goede verkopers?

Als laatste vraag ik mij af of ik de enige ben die afknapt op de afsluiter

“Heb je morgenochtend tijd om even het e.e.a. telefonisch door te spreken?”.

Het komt op mij over alsof deze persoon denkt dat hij de opdracht al binnen heeft of dat hij denkt dat hij de enige is die actief is op deze markt.

Ook afsluiters als “Zullen we ‘connecten’ en even bellen?” doen het niet goed bij mij. Maar goed, ik ben dan ook geen beller maar een schrijver. Daarnaast ben ik iemand die altijd eerst zelf onderzoek wil doen, voordat ik met een partij ga praten. Vooral bij marketeers (ofwel verkopers) ben ik voorzichtig, want voor je het weet praten ze je omver. 

Conclusie

Naar aanleiding van deze Linkedin-ervaring, bedenk ik mij dat verschillende zelfstandige ondernemers wel een tekstschrijver met een bedrijfskundige achtergrond kunnen gebruiken. Iemand die voor hen wervende en uitnodigde teksten schrijft, waarop een potentiële klant positief zal reageren.