Een boek uitgeven

Zoveel mensen dromen over het uitgeven van hun eigen boek. Ik help hen om die droom te realiseren.

Reguliere uitgevers kijken altijd eerst naar de verkoopbaarheid van een boek. Zij moeten immers leven van de verkoopopbrengsten. Self-publishing uitgeverijen laten de auteurs betalen voor alle gemaakte kosten. Feitelijk bieden zij vooral hun merknaam en Centraal Boekhuis- aansluiting aan, ter ondersteuning. In beide gevallen moet je de promotie van jouw boek zelf ter hand nemen. Hoe je dat kunt doen, daarover zijn al vele blogs geschreven, ook bij grote grote self-publishing uitgeverijen als Pumbo.nl, maar in de praktijk werkt het toch vaak net een beetje anders.

Ik adviseer en ondersteun schrijvers bij het gehele proces van redigeren, ontwerpen, drukken en promotie.

Inmiddels heb ik geleerd dat mensen alleen een boek van een onbekende schrijver kopen, als ze er een aantal keren over hebben gelezen of de auteur gezien hebben op televisie. Dat is zeer moeilijk te realiseren voor beginnende schrijvers. Verder kopen mensen een boek omdat ze de auteur persoonlijk kennen, een training van hem hebben gevolgd of aanwezig zijn geweest bij een lezing. Dat vraagt om een tijdsinvestering van de auteur om er zelf op uit te gaan voor het geven van trainingen en lezingen, maar ook voor het opbouwen van een eigen netwerk van geïnteresseerden. Aansluiting vinden bij gebeurtenissen, evenementen of trends, is een andere optie. Ook dan kun je nog een leuk aantal boeken verkopen.

Voor Points of Recognition heeft de auteur, samen met mij, de Kickstarter-campagne gebruikt om een eerste groep mensen enthousiast te maken voor het boek. Via het grote netwerk van de auteur zelf, en mijn marketing-technieken, kwamen veel mensen naar de eerste boekpresentatie in Suriname waar we vele boeken hebben kunnen verkopen. De auteur heeft altijd enkele inkijkexemplaren bij zich, welke vaak verkocht worden na het laten zien aan belangstellenden. Toen de Grote-Suriname-tentoonstelling in de Nieuwe Kerk werd opgezet, hebben wij contact gemaakt en aangeboden om er een lezing te verzorgen. Door hierbij aan te sluiten, wordt het boek zichtbaar voor een groter publiek in Nederland.

Heel anders ging het bij Moorden op het Web, welke is geschreven door een zeer goede debuterende auteur. Zijn boek wordt niet tot nauwelijks verkocht, omdat de markt van detectives en thrillers al verzadigd is en voor de verkoop van deze boeken je al een naam als schrijver moet hebben. Hij had vooraf niet geïnvesteerd in het opbouwen van een sociaal netwerk, wilde geen lezingen geven of de publiciteit opzoeken. Voor hem was het daadwerkelijk uitgeven van zijn boek het belangrijkste doel, dat hebben we samen gerealiseerd.

Een bedrijf of organisatie dat een jubileumboek wil uitgeven, heeft weer een heel andere doelstelling. De boeken zijn niet zo zeer voor de verkoop, maar worden vaak weggegeven als relatiegeschenk. En toch kunnen dergelijke boeken zeker goed verkopen onder oud-medewerkers en verzamelaars. Ik kijk ernaar uit om mijn eerste jubileumboek met een bedrijf te gaan uitgeven. In het verleden heb ik een jubileumboek voor de Pater Ahlbrinck Stichting geschreven.

Kortom, elk boek vraagt een andere aanpak. Daarom is het goed om eerst te praten over het boek, het doel van de publicatie en de verwachtingen. Wat je wil bereiken met je boek, waar wil je het boek voor gebruiken, hoeveel tijd wil je erin steken en wat zijn je kwaliteiten als persoon? Pas als we daarop het antwoord hebben, kan het juiste pad worden bepaald.

Interesse om met mij hierover verder te praten? Onder het genot van een kop thee deel ik met jou mijn ervaringen, en denk ik vrijblijvend mee met jouw idee en plan voor het uitgeven van jouw boek.