Dreamschool, ook leerzaam voor mij

Dreamschool, waarin Lucia de Rijker en Eric van ’t Zelfde een groep leerlingen 3 weken lang onder hun hoede nemen, laat goed de worstelingen van het leven zien en voelen. Zij doen wat zij kunnen om deze jongeren weer controle over hun eigen leven en toekomst te geven.

Er is geen voorspellende factor in het programma. Jongeren die volledig gesloten lijken te zijn, openen zich sneller dan verwacht. Deelnemers die goed mee lijken te doen, blijken juist degene te zijn die zich afschermen van hulp.

Leermomenten

Het is misschien raar om te zeggen, maar wat er bij de jongeren gebeurt is voor mij niet het meest belangrijke. Dat wat Erik en Lucia doen om deze jongeren weer op het goede pad te krijgen, vind ik het meest waardevolle onderdeel van het programma.

Hun worsteling, hun zoektocht naar de juiste ingang bij de jongeren, maar ook de waarden en visies die er achter hun handelen liggen, intrigeren mij.

De boedistische benadering van Lucia, waarbij zij de leerlingen dwingt om naar zichzelf in het ‘nu’ te kijken, heeft ook zijn uitwerking op mij. Door haar interventies leer ik ook mijn negatieve gedachtes en overtuigingen verder los te laten. Haar peptalks naar de jongeren doen mij ook goed. Haar moeite om neutraal te blijven, en zich niet mee te laten drijven met haar eigen emoties en triggers, laat zien dat zij ook niet perfect is in haar werk.

De vaderlijke en meer nuchtere benadering van Erik werkt verhelderend. ‘Cut the crap and go to the basics.’,Zijn veelal meer praktische oplossingen en suggesties, weten de jongeren te raken. Ik zal nooit vergeten hoe belangrijk het was voor een jongen om een keer samen met zijn moeder te gaan eten.

Of in seizoen drie wanneer hij aangeeft als vader erg bezorgd te zijn dat een leerlinge in de prostitutie terechtkomt. Het meisje die deze vaderliefde ontving, welke ze al veel eerder had moeten krijgen, ging helemaal open. Nog nooit had iemand zoiets tegen haar gezegd.

Erik doet mij beseffen dat wat in mijn ogen iets kleins is, zoals je bezorgdheid uiten of iets regelen voor de ander, een grotere impact kan hebben op diegene z’n leven dan alle gesprekken bij elkaar.

De aanpak van Lucia en Erik neem ik mee in mijn eigen werk. Dreamschool geeft mij steeds weer nieuwe perspectieven op het leven, op de relatie tussen docenten en leerlingen, en wat jij als individu zou kunnen betekenen voor de ander.

Nieuwsgierig geworden?