8 Tips voor ZZP’er met een lege agenda

Je agenda is leeg gelopen. In de aankomende 3 weken verwacht je geen of nauwelijks werk en/of inkomsten. Er zijn nog wel wat kleine klussen om te doen, maar daar heb je nog meer dan genoeg tijd voor. In je bed blijven liggen is dan verleidelijk, zeker als je geen kinderen hebt.  

Dat kan anders. Als strugglende ZZP’er werk ik al meer dan 2 jaar met het stellen van doelen en maken van actieplannen die realistisch zijn. Het levert mij veel plezier op en ik stap daardoor elke dag vol energie uit mijn bed, ook al heb ik in sommige periodes nauwelijks opdrachten. 

Vind je het moeilijk om voor jezelf doelen te stellen of vraag je af wat je zou kunnen doen in deze periode van ‘leegte’? Dan geef ik in dit artikel een aantal suggesties. Voel je vrij om mij te contacten om er ook samen een keer naar te kijken, maar laat je eerst inspireren…. 

1. Update van website en profielen op social media

Nu heb je de tijd om je website bij te werken, om de laatste en mooiste projecten eraan toe te voegen en om die lelijke foto te gaan vervangen voor een nieuwe. En is het niet weer tijd voor een blog of bericht op Linkedin? En als je nu niet het geld hebt om het te laten doen, zet dan alles alvast klaar zodat je het na je eerste nieuwe opdracht kunt realiseren. 

Ik vind het werken aan mijn website of social media altijd behoorlijk energie-slurpend. Het is gewoon niet mijn favoriete ding. Daarom geef ik mezelf in die periodes slechts 2 uur per week de tijd om hieraan te werken. Als ik dat doe, dan ben ik al tevreden. 

2. Heb je op de plank nog een idee voor een boek, artikel of online cursus liggen? Of zou je een nieuw product of service willen opzetten? 

Nu heb je de tijd en ruimte om daaraan te werken. In 3 weken tijd heb je geen heel nieuw boek geschreven, of een nieuw product op de markt gezet. Maar je kan wel de structuur en opzet van je training uitwerken. Of aan anderen je idee voorleggen en een business case maken. Probeer voor jezelf te bepalen wat je kan realiseren als je elke dag 2 uurtjes ofwel 10 uur per week aan jouw nieuw idee werkt. 

Mijn project ‘ontmoeting tussen 2 families’ doe ik tussen de bedrijven door. Het gaat heel traag, maar tegelijkertijd weet ik wel steeds beter wat ik met het project wil. Ook ben ik bezig met het opzetten van podcasts voor zowel dit project als voor mijn reiswebsite KapelkaTravel.com. 

3. Ga er online op uit om te netwerken 

Jij bent niet de enige met tijd. Nu is dan ook het moment om die persoon te schrijven of te bellen, met wie je altijd al hebt willen connecten. Een kop koffie in een café is misschien niet mogelijk, maar wel een ontmoeting via Zoom of Skype. Dat voelt raar in het begin, maar went snel. Met wie op Linkedin zou je nog graag willen connecten? Bij welke netwerkgroepen zou je je graag willen aansluiten? Maak gebruik van deze periode om je netwerk uit te breiden. Geef jezelf daarvoor 1 tot 2 uur per week.  

4. Kennis bijspijkeren of nieuwe kennis opdoen

Het werkt voor mij erg goed om elke dag één a twee uur te besteden aan het doen van een online cursus of lezen van artikelen uit mijn vakgebied in perioden wanneer het rustig is. Het verrijkt mijn kennis en expertise, maar geeft ook inspiratie en nieuwe ideeën voor de toekomst. 

5. Opruimen van je kantoor of huis

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd zegt men altijd. Als locatie onafhankelijk werker die op huizen past, ervaar ik dat letterlijk en figuurlijk. Huizen met weinig ‘rommel’ en losse snuisterijen brengen het beste in mij naar boven qua werkprestaties. 

Ook help ik al een aantal jaren een verzamelaarster met het op orde houden van haar huis en administratie. Die 3-4 uurtjes die wij één keer in de week met elkaar doorbrengen, leveren écht resultaat op.

Veel mensen willen een hele dag uittrekken om dan alles op te ruimen. Niet doen! Je krijgt kortsluiting in je hoofd, omdat je tijdens het opruimen heel veel keuzes tegelijkertijd moet maken. Ga je iets bewaren, weggeven, weggooien of verkopen? Geef jezelf per dag 1 tot max. 3 uur om op te ruimen. Dat is echt meer dan genoeg. Daarna beloon jezelf met een activiteit die je leuk vindt, zoals het werken aan je nieuwe product of dienst of een gezonde maaltijd in elkaar zetten voor je partner. Boek een klein resultaat elke dag of week met het opruimen, en je voelt je al veel energieker en vrijer. 

6. Zoek energiegevende activiteiten op

Ga eens iets doen dat niet van nut is voor je huidige bedrijf en werkzaamheden, maar wat je altijd al hebt willen doen. Of maak tijd voor activiteiten die je energie geven, zoals tuinieren of sporten. 

In rustige tijden is het belangrijk dat je dingen doet die je energie geven, blij maken en levend houden. Nu kan het, en mag het! Het zal niet altijd gemakkelijk zijn om iets te vinden, maar het mogen ook kleine uitdagingen zijn. Wat dacht je van een nacht kamperen in je tuin of woonkamer? 

7. Maak je hoofd leeg met een ‘morning paper’ of ‘to do-lijst’

Zet een pot thee of koffie, ga zitten met een leeg schrift voor je en schrijf voor 20 minuten al je gedachten op. Het niet uiten van je gedachten en gevoelens zorgt voor stagnatie, het neerpennen van je ideeën en plannen geeft inzicht en inspiratie. Mijn partner doet dit nu elke ochtend en het helpt hem om in de loop van de dag die zaken aan te pakken, die hij belangrijk vindt. Maar het geeft hem ook ideeën voor het schrijven van zijn script of om moeilijke dingen onder ogen te zien. Hij is geen planner zoals ik dat ben. Ik houd van lijstjes, en maak per week voor elke dag een takenlijst. Niet dat ik mij er altijd aan houd, maar het geeft mij structuur en een doel voor wat ik die dag wil doen. Dat ben ik nodig. Mijn partner laat zich liever inspireren, en werkt van daaruit. Wat werkt voor jou? 

8. Doe het niet alleen

Ik kan sparren met mijn partner over wat ik aan het doen ben, maar niet iedereen kan en wil dat. Daarom raad ik je aan om minstens één keer in de maand in gesprek te gaan met een vriend, kennis, netwerkrelatie of coach. Bespreek met hem/haar waar je mee bezig bent, wat je in de aankomende maand wilt bereiken en waar je tegenaan loopt. Je bent niet de enige die thuiszit met een lege agenda.

Dat laatste mag ook met mij. Als bedrijfskundige en maatschappelijk werkster, die uiteindelijk na tientallen jaren op kantoor voor het ZZP-bestaan heeft gekozen, kan ik je zeker weer op weg helpen. En wel op zo’n manier dat je het maximale uit deze lege weken haalt en niet passief op de bank gaat hangen totdat er weer opdrachten binnenkomen. Het moment is nu, en jij alleen kan hem vormgeven.